Recenze

Volkswagen Polo 6R

 


 15.06.2010 - uživatelská recenze osobního vozu Volkswagen Polo 6R
Volkswagen Polo se mi zalíbilo již od prvního zhlédnutí, kdy byly na internetu uvedeny oficiální fotografie a marketingové materiály. Nedočkavě jsem vyčkával, až se na prodejním salonu objeví nové Polo a budu si ho moci osobně prohlédnout. Jako spokojený majitel Pola 9N3 mě nové Polo zajímalo o to více. Nejdříve jsem si začal dělat legraci, že bych ho vyměnil za svůj starší model, ale když jsem na prodejním salonu spatřil nové Polo a měl jsem možnost si ho detailně prohlédnout, bylo definitivně rozhodnuto o jeho koupi. Z legrace se tak stala reálná záležitost. Chtěl jsem nový „malý“ vůz, který bude ve své třídě vynikat moderním, sportovněji laděným designem, vůz, který bude o řád bezpečnější, modernější a v neposlední řadě komfortnější. Nové auto by mi mělo sloužit pro každodenní dojíždění do práce, za různými aktivitami a výlety. Rovněž jsem chtěl něco elegantně konzervativního, kvalitně zpracovaného bez všelijakých sci-fi výstřelků. Po zjišťování podrobných informací, které jsem směroval především na oficiální, ale také zahraniční zdroje, jsem si mohl udělat ucelený obrázek, že nové Polo není jen o jiném zevnějším kabátku s moderním interiérem, jak to na první pohled vypadá, ale jedná se o nový vůz, který z předešlého modelu "nedědí prakticky nic". Nová generace Polo 6R nastupuje...

 

 

 

 

Po prvotním usednutí do předváděcího Pola zmizely pocity v jakékoli podobnosti se starším modelem. Žádný facelift se nekoná, je vše jinak. Od exteriéru, přes interiér až po stránku multimédií. I takové detaily, které jsou u jiných vozů zcela běžné, jsou nyní osazeny v novém modelu. Zejména bych zmínil přisvícení mlhových světel do zatáčky, případně při aktivaci směrových světel, dále směrovky zakomponované ve vnějších zpětných zrcátkách, tempomat s manuální korekcí akcelerace a brzdění, nebo asistent rozjezdu do kopce, kdy vozidlo po vyšlápnutí brzdové pedálu stojí na místě 2 vteřiny. Jsou to detaily, které jsou pro mnoho řidičů standardní, resp. základní záležitostí, o kterých by se ani nezmiňovali, ale pro mě samotného jsou novinkou a přínosem.

 

 Design

Exteriér je individuální záležitostí, kde se každému líbí něco jiného a proto ho budu posuzovat dle svého hlediska. Exteriér byl především prvním a přesvědčivým krokem pro koupi nového Pola. Přední "ksicht" alá v podobnosti Golf/Scirroco je podařený a za jeho zrodem stojí šéf-designér Walter de Silva. Přední světla sportovnějšího řezu s černými mračítky v kombinaci sladěných mlhových světel dávají novému Polu sportovně agresivnější charakter, který ukončuje zajímavě provedený prolis spodního spoileru. Ten je na první pohled postrachem pro chodce díky rozšířenému výstupu na okrajích. Směrové blikače, umístěné v předních světlech jsou ve verzi Comfortline umístěné samostatně a celkově dotvářejí výraznější dojem, než u nižší výbavové verze Trendline, kde jsou směrovky kombinované s parkovacími žárovkami. Zadní část vozu utváří robustní zadní nárazník a za zmínku stojí zajímavé podání zadních světel, které mají při zapnutém svícení výraz jedinečných kukadel. Ty jsou v současné době jedinečná a marně jsem hledal podobnost s jiným vozem. Krátce po uvedení nového Pola na prodejní trh, byly uvedeny originální doplňky, kde je příjemným překvapením nabídka originálních sportovních spoilerů, které dávají novému Polu ještě výraznější sportovní nádech. Ovšem jak se patří, za nekřesťanskou sumu peněz. V současné době výrobce opomněl vozidlo vybavit, případně alespoň dát zákazníkovi možnost zakoupit ochranné plastové lišty bočních dveří nebo profilované krytky na nárazníky, jako u jiných modelů. Je otázkou času, kdy Vám u obchodního centra nadělí po bocích škrábance či důlky. Karoserie, jako celek působí již na první pohled robustním dojmem. Dobře je to poznat při prvotním zavření dveří, kdy slyšíte mohutnější doraz.

 

 

 

 Interiér
Interiér jsem zkoumal důkladně a dovolím si říci, že samotné provedení je nejen po stránce designu, ale i kvality na vysoké úrovni. Interiér vychází z podobného konceptu aktuální modelové řady Golfa VI. Stejně jako u exteriéru bylo cílem dosáhnout sjednoceného konceptu v podobnosti charakteristických linií posledních modelových řad. Plasty jsou plasty, ovšem na první pohled se nedá říci, že by vypadali lacině. Měkčená část přístrojové desky, která je osazována do verze Comfortline, přináší zákazníkovi lepší provedení a po vizuální stránce to působí elegantním dojmem. Nové Polo podle vzoru Golfa také zdědilo podobného ducha ve tvaru a designu volantu, který je svým provedením na vynikající úrovni a to především ve variantě kůže a chromového prvku. Věnec volantu má oproti předchozím modelům o něco větší objem a tak je jeho úchop příjemný. Případné multifunkční ovládání je osazeno pouze na levé straně volantu, ale v současné době koumám řešení osazení obou stran po vzoru Golfa a zachování tak kompletní funkčnosti pravých ovládacích prvků, které jsou určeny pro ovládání palubního počítače. Zde je ovládání doposud řešeno pravou multifunkční páčkou. Budíky a různé spínače obsahují chromové lemy, které jsou v konzervativně elegantním interiéru výrazným prvkem. Velkou pochvalu zaslouží sedadla, ve kterých je sezení pohodlné. Jejich základní vlastností je tvrdší podání a velmi dobré provedení bočního vedení. Čalounění sedadel je netradiční, zejména látkové provedení NX, které obsahuje vlnitý vzor, ten je oproti standardním potahům koncernových vozidel nevšední a zajímavý. Přední sedadla jsou posazena výše, takže v první chvíli dojde na nemilé překvapení, proč regulace posunu již nejde do nižší polohy. V případě, že stojíte jako první článek na červení, je výhled z vozu pro vyšší osobu omezenější. V tom případě Vám nezbývá, než se trochu naklonit dopředu, aby bylo možné snadněji dohlédnout na vysoko postavené semafory. Osvětlení interiéru je kombinace bílé a červené barvy, které je typickým vzorem vozidel Volkswagen. Osvětlení displaye automatické klimatizace "Climatronic" je modré, což z mého pohledu nesedí vůči převaze bílé/červené a považuji to za nevhodné řešení. Středová loketní opěrka mezi předními sedadly je standardních rozměrů známých již od první Fabie. V interiéru tak její design nekoresponduje s ostatními moderně vyhlížejícími prvky. Pokud by byla realizovatelná varianta výměny za kombinovanější loketní opěrku po vzoru Golf VI/ Octavia II, byl bych první, kdo by si o to řekl. Středová opěrka drží samozřejmě stabilně, zklamání se přeci jen dostaví po jejím otevření, kdy šířka a hloubka není ani pro běžnou koženou peněženku. Leda tak na telefon, klíče a cigára. Zakončení středového tunelu, na kterém je loketní opěrka namontována, je sám o sobě robustní a velmi stabilní. Po celkové stránce je interiér konzervativní, nikterak nepobuřující, ale to se mi přesně na VW líbí. Ideální kombinaci slov pro tento vzhled bych volil "konzervativně elegantní", jak jsem zmínil výše. Drží se decentnosti a nepotřebuje žádné extrémní výstřelky. Ovládací prvky jsou umístěné tak, kde mají přesně být, včetně rozložení a velikosti. Nic zde nevrže, vše sedí, jak se patří…

 

Co mě v prvních chvílí velmi zklamalo, je počáteční vedení středového tunelu, který je natěsno s pravou nohou. V agresivnějších levotočivých zatáčkách je to pro pravou nohu nepříjemné a při delších cestách to každému nemusí vyhovovat. Ve starém Polu jsem si pravou nohu nahnul přes okraje tunelu do strany. Zde narážíte nohou o tunel a tak je prostor pro nohy stísněný. Je to samozřejmě subjektivní záležitost, kterou každý bude vnímat jiným způsobem. Více mi to vadilo v prvních chvílích provozu, dnes mohu říci, že mám problém to postřehnout. Co jsem také uvítal, je dvojitá podlaha zavazadlového prostoru s vyklopením nebo úplným odejmutím mezi-podlahy.

 

 Multimédia
Po stránce výbavy v multimediálních prvcích se jedná o velký krok ze strany Volkswagenu, který tímto sjednotil audio-vizuální prvky s ostatními vozy (především Golf VI). Při objednání vozu je možno připlatit si za navigační systém RNS310 s dotykovým displayem a čtečkou SD karet, případně rádio RCD510, taktéž s dotykovým displayem a čtečkou SD karet. Z vlastní praktické zkušenosti mohu prozradit, že je možné osadit hodně známý navigační systém RNS510 (u vozidel Škoda pod názvem Columbus), včetně originálního BT HF modulu pro telefonování/zobrazení tel. seznamu na displayi včetně historie hovorů a kompletního hlasového ovládání pro všechny prvky tohoto systému. Pro lapky ideální klenot vozidla, takže každý si musí rozmyslet, zda se pořízení tohoto systému vyplatí. Ve stropní lampičce je připraven prostor pro osazení mikrofonu, který je nutnou součástí pro hlasové ovládání a telefonování. Tyto vymoženosti ale při objednání vozu nedostanete. Palubní počítač je graficky i informačně podařeně znázorněn. Samotné hodnoty jsou přehledné, osvětlené bílou barvou. Palubní počítač je pro všechny výbavové verze sjednocený, takže Maxi-dot se v tomto případě nekoná. Tím postrádá přenos stanice rádia, zobrazení kontaktů z telefonu či navigačních šipek nebo kompasu. Palubní počítač má rychlé reakce, které jsou nejlépe postřehnutelné při zobrazení aktuální spotřeby. Musím zmínit, že změny nastavení výhřevu předních sedadel a climatronicu nejsou vizuálně propojeny v kombinaci s RNS310/510/RCD510 po vzoru Golfa VI. Je to z důvodu rozdílné funkčnosti Climatronicu. Původně jsem očekával, že tyto funkce při změně volby (např. teplota) budou graficky znázorněné na displayi. Výhřev předních sedadel je regulován dvěma stupni a po aktivaci to začnete na řiti cítit do dvou minut :D Rozhraní Media-IN je zabudováno v přihrádce spolujezdce, kde je uzpůsobena příprava ve všech výbavových verzí. Při objednání rozhraní Media-IN je součástí USB kabel. Automatická klimatizace Climatronic funguje rychle a její regulační automatika reguluje efektivně a vcelku spolehlivě, což z větší míry přisuzuji menšímu prostoru v interiéru oproti jiným vozům. Při zařazení zpětného chodu se automaticky zapne vnitřní recirkulace vzduchu. Climatronic, resp. jeho kompresor je ve většině situacích tichý a ve vozidle nijak posádku neruší. Projev ventilátoru, resp. i toku vzduchu je ve většině případů nepostřehnutelný. V letních parnech dá o sobě klimatizace hodně znát, hlavně po prvotním startu, kdy se snaží na plný výkon srazit teplotu na nastavenou hladinu. Musím však podotknout, že zaznamenáte pouze hluk silnějšího toku vzduchu od jednotlivých výdechů , nikoliv nežádoucí pazvuky nebo rezonance ze samotných ventilátorů. V případě aktivní klimatizace, kdy kompresor jede na plné pecky, je slyšet jeho mírný projev. Po většinou krátké době (v závislosti na venkovní teplotě vs. nastavené), se výkon ustálí na nižší hodnotě a dochází k nerušenému udržování teploty.

 

 Motorizace a řízení
Pohonnou jednotku jsem zvolil šestnácti-ventilový zážehový motor o obsahu 1.4l s výkonem 63kW/85HP při 5000ot/min. Vzhledem k tomu, že v době objednání vozu nebyl k dispozici motor 1.2 TSI, kdy jeho výrobní plán byl udán na Leden 2010, byl výběr tohoto zážehového motoru rozumnou variantou. Před koupí jsem si provedl několik souhrnů, proč tento motor zvolit. Jednak jezdím většinou krátké trasy a druhým faktorem je 80% podíl jízdy ve městě. Motor mohu posuzovat podle subjektivních dojmů ve srovnání se starším modelem 9N3, které bylo vybaveno motorovou jednotkou o obsahu 1.4 s výkonem 55kW. V současné době, pokud bych uvažoval o novém voze, padla by jednoznačné volba pro motor 1.2 TSI s výkonem 77kW/105k.

Dle osobních dojmů tato čtrnáctistovka táhne subjektivně lépe než jeho předchůdce. Akcelerace 1. a 2. stupně je velmi svižná a z nižších otáček se dostává vskutku hbitě. Třetí kvalt začíná slušně zabírat od 1700ot. Efektivnější nárůst akcelerace je cítit v oblasti od 1800-1900ot. a sportovnějšího charakteru od 3200ot., kdy plné sešlápnutí plynu Vás "mírně přitlačí" do sedačky - na rovině :DD. Čtvrtý kvalt je při akceleraci v oblasti 2000ot. stručně řečeno mrtvý (to především při stoupání), jeho efektivita se lépe projeví až od 2500ot. (na rovině je dobrá efektivnost od 2200ot). Pátý kvalt je dlouhý a řadím ho od rychlosti 80km/h (+/- 10km). Předjíždění není pro tento motor až takový problém, především na rovině, ale v případě stoupání je nutné podřadit alespoň na třetí rychlostní stupeň. V opačném případě by se předjíždění nemuselo z bezpečnostního hlediska vyplatit. Hlučnost motoru a jeho zvukový přenos do prostoru posádky je vyřešen na jedničku. Nové Polo je kvalitně odhlučněné, kdy v oblasti nízkých otáček zhruba do 2000-2200 má velmi jemný a klidný projev. V součinnosti zapnutého rádia s nižší hlasitostí postřehnete v těchto otáčkách chod motoru zřídka. S nárůstem otáček, kdy ručička přesáhne hodnotu 3000ot., se stává projev razantnější a jeho charakter má dle mého dojmu líbivý, špetku agresivnější projev.
Řazení je příjemně krátké, velmi přesné, ale na druhou stranu trochu citově pogumované, to je ale u koncernu klasikou. Pokud bych měl více posuzovat řazení, od 1 do 4. stupně se jedná o krátké převody. 5. stupeň je dlouhý a lépe využitelný na okreskách nebo dálnici, kdy se spotřeba sníží. Chod řadicí páky je lehký a do jednotlivých drah zapadá velmi snadno. V součtu těchto vlastností se stává řízení příjemnou záležitostí.

Důležitou součástí jsou bezpečnostní prvky vozidla, mezi kterými nalezneme elektronický stabilizační systém ESP, který je obsažen již ve standardní výbavě. O bezpečnost posádky se dále stará asistenční systém ABS a brzdovým asistentem, ASR, EDS a MSR s asistentem pro rozjezd do kopce a v případě havárie přijdou na své airbagy řidiče a spolujezdce s možností deaktivace na straně spolujezdce, a bočními airbagy s ochranou hrudníku a hlavy pro posádku vpředu. Celkově je tak ve standardní výbavě vozu 6 airbagů.

 

 Podvozek
Co musím velmi pochválit je platforma podvozku, o které se mluví jako o ideálním podvozku do Prahy. Je lépe naladěn a nerovnosti pražských vozovek zvládá vzorově s výborným tlumením. Na sériově dodávaných 15" kolech o rozměru 195/55 považuji jízdu za velmi komfortní. Jako ideální variantu jsem zvolil 16" hliníkové ráfky s pneumatikami o rozměru 215/45, kdy je stále zachován rozumný poměr komfortní jízdy s přihlédnutím na větší nerovnosti. Ty jsou zvýrazněny důraznějšími rázy do podvozku, které přesto méně pronikají k posádce vozu. V číslech bych od komfortu tímto odečetl zhruba 30%. Po třech letních sezónách musím ale poupravit a od komfortu odečíst alespoň ještě 10%. S ohlédnutím na stav našich podprůměrných vozovek, ale s přihlédnutím k líbivému designu 16" kol, je tento poměr komfort/stabilita stále ještě rozumným řešením. Ostře řezané zatáčky zvládá Polo vskutku na výbornou a uchovává si svou stopu. Ovládání je agilní a směr kol dobře rozpoznatelný, takže nemáte nutkání směrování dolaďovat. Co se týče brzdové systému, ve srovnání s 9N3kou brzdí dospěle, což přisuzuji osazením kotoučových brzd zadních kol, které se montují do motorizací od 1.4 výše. Brzdy mají velmi rychlý a efektivní účinek.

 

 Spotřeba
Prvních cca. 500km jsem jezdil klidným tempem při udržování chodu kolem 1800-3000ot. S přibývajícími kilometry dám občas motoru zabrat a sem tam se ručička otáčkoměru setká s omezovačem na prvních čtyřech stupních. Do cca. 1300km, kdy jsem znatelně a častěji sledoval spotřebu vozu, zobrazoval palubní počítač dlouhodobou spotřebu 6,2l. Ve městě se spotřeba pohybuje zpravidla od 6,2 do 6,5 v závislosti na plynulosti provozu. V kolonách dosahuji spotřebu k 7,3l. Ranní cesta do práce (14km), při klidné jízdě vychází pravidelně na 5,8 až 6,0l. Při odpolední cestě domů, kdy je doprava hustší, spotřebu udává 6,3l až 6,5l, v případě větších kolon dosahuje spotřeba ke zmiňovaným 7 až 7,3 litrům. V případě aktivní klimatizace si v kolonách vezme až k 8l. Nejmenší spotřebu jsem naměřil při brzké ranní jízdě do práce, kdy na semaforech padali samé zelené a palubní počítač zobrazoval spotřebu 4,9l. Jízda byla klidného charakteru při udržování 1800-2000ot. Po ujetí 45 000 km je spotřeba +/- stejná. Stále se pohybuji v dlouhodobé spotřebě v rozsahu 5,9 až 6,2l. Musím říci, že v letních parnech dává klimatizace spotřebě pěknou ťafku a tak se většinou dostávám až k hodnotě 7,5l na jednu jízdu. 

 

 Další údaje a shrnutí s provozem vozidla
-maximální dosažená rychlost (1 osoba) = 208km/h (navigace 198km/h), nádrž cca. 50%
-maximální dosažená rychlost (3 osoby, bagáž v kufru) = 170km/h
-nejvyšší dosažená spotřeba běžného provozu (14km, 40% průjezdnost, AC) = 8,2l
-nejnižší dosažená spotřeba běžného provozu (14km, 95% průjezdnost, AC) = 4,9l
-nejvyšší dosažená spotřeba při nejvyšší rychlosti = 12,5l

 

-dlouhodobá spotřeba:
*Duben-Červenec 2010 = 6,4l
*Leden-Duben 2011 = 5.8l
*Srpen 2012 = 6,1l

*Říjen 2012 = 6,2l

-5.st, rychlost 120km/h otáčky = spotřeba (rovina) =
-5.st, rychlost 100km/h otáčky = spotřeba (rovina) =
-4.st, rychlost 80km/h otáčky = 2700 spotřeba (rovina) = 4,6-5,1l
-4.st, rychlost 60km/h otáčky = 2000 spotřeba (rovina) = 4,8-5,4l

 

 Závěr
Nový model Volkswagen Polo 6R je svými vlastnostmi určen pro širokou klientelu trhu. Jeho prvky a charakteristika je svou podobností směrována k VW Golf VI. VW Polo je malým Golfem. Věřím, že si tak nalezne cestu k mnoha spokojeným zákazníkům všech věkových kategorií.

 

 Silné stránky
+ design
+ kvalitní provedení sedaček
+ agilní ovladatelnost
+ dobře naladěný podvozek pro městský provoz, který zdařile tlumí nerovnosti
+ při agresivnější jízdě drží velmi dobře stopu
+ zachování akceptovatelného komfortu na 16" kolech
+ spotřeba
+ prvky obsažené ve standardní výbavě (ESP, asistent rozjezdu do kopce, měření tlaku pneu)
+ bezpečnostní prvky, tuhá karoserie
+ sjednocení audio-vizuální výbavy s vyššími modely VW
+ nevrže, neklepe, nepíská, vše sedí jak má

 

 Slabé stránky
- méně prostoru na zadních sedadlech (v závislosti na posunu předních sedadel)
- robustní středový tunel, který tlačí do pravé nohy při ostřeji řezaném zatáčení.
- přihrádka spolujezdce není osvětlena
- osvětlení automatické klimatizace modrou barvou
- zakončení předních dveří ostrou hranou, možnost úrazu
- loketní středová opěrka standardních rozměrů, po stránce designu a provedení neladí s interiérem vozu

 

 Zkušenosti s prodejcem
Vozidlo jsem zakoupil v 1. Obchodním domě automobilů, AUTO JAROV, s.r.o., kde musím vyzdvihnout vynikající všesměrové jednání a ochotu s prodejním personálem, počínaje od prvního okamžiku jednání, předváděcí jízdy, přes objednání vozidla až do finálního předání vozu. Vozidlo bylo objednáno v polovině Července 2009. 1. Října jsem do vozidla poprvé usednul.

 

 

Petr Sybol © 2015